Hold dig opdateret på vores platforme

Modtag alt om ridesport og livet med hest i din mailboks

kvaliteter
hos en god
underviser

Forholdet mellem underviser og rytter er noget helt særligt
det skal både bygge på tillid og samarbejde, men samtidig også på udvikling og fremdrift. Det er derfor ikke altid helt nemt at finde den rette undervisning, som passer til dig og din hest. Vi har her samlet 7 kvaliteter, som en god underviser bør besidde, og som du kan bruge, når du skal kigge efter en ny eller vurdere din nuværende.

Af Tina Bjerre Nielsen

Viden

7

Vi kan vist alle blive enige om, at heste er et meget komplekst dyr og at der sjældent kun findes ét svar, når det gælder udfordringer med både ridning og pasning. Derfor er det vigtigt at have en underviser, som har en bred viden omkring heste, og ikke kun om dressur, spring etc. Det er nemlig ikke alle problemer, som man kan ”ride sig ud af”, og man risikerer at gøre problemerne meget værre, hvis man ikke har øje for andet end ridningen.

Vedholdenhed

Selvom undervisning både skal være rart og på nogle punkter sjovt, så får du ikke meget ud af en hyggetime. Derfor kan det være godt for din undervisning, hvis din underviser er vedholdende og arbejdsom. På den måde når du bedst dine mål og får samtidig mest ud af dine penge.

Optimisme

Har du nogensinde fået noget godt ud af at høre ”den hest kommer aldrig til…”? Nej, det tvivler vi i hvert fald på. Din underviser er nødt til at være optimistisk, hvis du også selv skal lære at være det. Det nytter selvfølgelig ikke, hvis din underviser er urealistisk og giver dig falske forhåbninger – men har I haft en dårlig træning eller et skuffende stævne, bør din underviser være optimistisk og arbejde hen mod, at I kan gøre det bedre næste gang.

Klarhed

Forstod du ikke, hvad din underviser mente, da du fik en instruks, eller hvorfor I rider den samme volte om og om igen? Så skal der være mulighed for at du kan stille spørgsmål og få en forklaring. Du skal vide, hvad din underviser mener, og din underviser skal være god til at formulere og forklare sin undervisning. På den måde lærer du mest, og du er ikke i tvivl om, hvad din underviser gerne vil have dig til.

Målsætning

De fleste rider undervisning, fordi de har nogle mål. Uanset om disse mål har noget at gøre med konkurrenceridning eller at få en velgående hest og nogle gode rideture, så er det vigtigt at kunne have en åben dialog med sin underviser om sine mål. Du skal vide, hvorfor du rider undervisning. Omvendt er det også en god idé at høre din undervisers tanker om jeres mål og om, hvor I skal hen. Det får din undervisning til at give mening, og I er sikre på at arbejde hen imod det samme.

Erfaring

En underviser kan sagtens være god, selv uden at have erfaring med grand prix-dressur, 145-springklasser eller 20 år som træner på bagen. Alligevel er det godt at vide, at din underviser faktisk har den erfaring, som du har brug for. Det vil sige, at hvis du har brug for hjælp til uddannelse af din unge hest, men din underviser aldrig selv har haft med unge heste at gøre, så er det måske ikke det rigtige match.

Tillid

Alle de seks ovenstående punkter handler i bund og grund om at kunne have tillid til sin underviser. Ens underviser bliver hurtigt den person, man spørger til råds, og som man stoler allermest på. Hvis du ikke føler, at du kan have tillid til ham eller hende – både i forhold til viden og erfaring, men også i forhold til dine ønsker og behov – så kommer I med al sandsynlighed ikke til at få et godt og langvarigt samarbejde. Kemi og tillid er enormt vigtigt, når det handler om at få gode oplevelser med vores elskede heste. Og det gælder også, når det kommer til din underviser.

- Annonce -

- Annonce -

Hold dig opdateret på vores platforme!

Modtag alt om ridesport og livet med hest i din mailboks

Af Tina Bjerre Nielsen

Forholdet mellem underviser og rytter er noget helt særligt
det skal både bygge på tillid og samarbejde, men samtidig også på udvikling og fremdrift. Det er derfor ikke altid helt nemt at finde den rette undervisning, som passer til dig og din hest. Vi har her samlet 7 kvaliteter, som en god underviser bør besidde, og som du kan bruge, når du skal kigge efter en ny eller vurdere din nuværende.

7

kvaliteter
hos en god
underviser

Viden

Vi kan vist alle blive enige om, at heste er et meget komplekst dyr og at der sjældent kun findes ét svar, når det gælder udfordringer med både ridning og pasning. Derfor er det vigtigt at have en underviser, som har en bred viden omkring heste, og ikke kun om dressur, spring etc. Det er nemlig ikke alle problemer, som man kan ”ride sig ud af”, og man risikerer at gøre problemerne meget værre, hvis man ikke har øje for andet end ridningen.

Vedholdenhed

Selvom undervisning både skal være rart og på nogle punkter sjovt, så får du ikke meget ud af en hyggetime. Derfor kan det være godt for din undervisning, hvis din underviser er vedholdende og arbejdsom. På den måde når du bedst dine mål og får samtidig mest ud af dine penge.

Optimisme

Har du nogensinde fået noget godt ud af at høre ”den hest kommer aldrig til…”? Nej, det tvivler vi i hvert fald på. Din underviser er nødt til at være optimistisk, hvis du også selv skal lære at være det. Det nytter selvfølgelig ikke, hvis din underviser er urealistisk og giver dig falske forhåbninger – men har I haft en dårlig træning eller et skuffende stævne, bør din underviser være optimistisk og arbejde hen mod, at I kan gøre det bedre næste gang.

Klarhed

Forstod du ikke, hvad din underviser mente, da du fik en instruks, eller hvorfor I rider den samme volte om og om igen? Så skal der være mulighed for at du kan stille spørgsmål og få en forklaring. Du skal vide, hvad din underviser mener, og din underviser skal være god til at formulere og forklare sin undervisning. På den måde lærer du mest, og du er ikke i tvivl om, hvad din underviser gerne vil have dig til.

Målsætning

De fleste rider undervisning, fordi de har nogle mål. Uanset om disse mål har noget at gøre med konkurrenceridning eller at få en velgående hest og nogle gode rideture, så er det vigtigt at kunne have en åben dialog med sin underviser om sine mål. Du skal vide, hvorfor du rider undervisning. Omvendt er det også en god idé at høre din undervisers tanker om jeres mål og om, hvor I skal hen. Det får din undervisning til at give mening, og I er sikre på at arbejde hen imod det samme.

Erfaring

En underviser kan sagtens være god, selv uden at have erfaring med grand prix-dressur, 145-springklasser eller 20 år som træner på bagen. Alligevel er det godt at vide, at din underviser faktisk har den erfaring, som du har brug for. Det vil sige, at hvis du har brug for hjælp til uddannelse af din unge hest, men din underviser aldrig selv har haft med unge heste at gøre, så er det måske ikke det rigtige match.

Tillid

Alle de seks ovenstående punkter handler i bund og grund om at kunne have tillid til sin underviser. Ens underviser bliver hurtigt den person, man spørger til råds, og som man stoler allermest på. Hvis du ikke føler, at du kan have tillid til ham eller hende – både i forhold til viden og erfaring, men også i forhold til dine ønsker og behov – så kommer I med al sandsynlighed ikke til at få et godt og langvarigt samarbejde. Kemi og tillid er enormt vigtigt, når det handler om at få gode oplevelser med vores elskede heste. Og det gælder også, når det kommer til din underviser.

- Annonce -

- Annonce -

Malgré Tout

Malgré Tout er navnet på Danmarks digitale medie for ryttere og mennesker med hestesport som passion og levevej. Vort medie er en kombination af website, jævnlige nyhedsbreve, vores gratis online magasin og app.
Fuld skærm