Cathrine Dufours 

Først et tilbageblik    

Hver gang jeg rammer et hjørne, vil jeg være sikker på, at jeg kan styre tempoet. Man skal kunne genvinde kontrollen i hjørnet”.

Oplevede du Cathrine Dufours clininc under Hingstekåringen i Herning? Her giver vi dig et tilbageblik på Cathrines bedste råd.  Clinicen var helt udsolgt – og med god grund. Med sine grundprincipper og humoristiske sans var Cathrine på publikums niveau og bar dem nænsomt med sig hele vejen igennem. Som Cathrine selv udtrykte det: “Det bliver ikke noget fancy pancy – bare ren A-B-C-arbejde” og understregede i øvrigt at hun jo bare “er en helt almindelig pige fra Roskilde med mudder på støvlerne og beskidte ridebukser”.

Publikum fik lov til at stille masser af spørgsmål undervejs, og da én spurgte om noget, som Cathrine mente ville være lettest at vise på Bohemian, ventede hun med at svare på det, men tog det frem som det første, da Bohemian kom på banen. Med andre ord var det virkelig vigtigt for Cathrine, at publikum gik derfra med en håndfuld gode tips i hænderne, som tog udgangspunkt i deres egne udfordringer.

Man skal ride sine hjørner

Først var det de to elever, Kristian Würtz Green og Sanne Svendsen, der under Cathrines vejledning kunne vise grundprincipperne frem. Kristian og hans hest, Bøgegårdens Santiago, var den første på banen. Her lagde Cathrine ud med at fortælle, hvor vigtigt det er, at man bruger sin ridning i hjørnerne til noget. “Man skal kunne ride sine hjørner”, understregede hun og fortsatte:

Start altid med at
tjekke speeder og bremse

Flere gange i løbet af clinic’en vendte Cathrine tilbage til temaet om temposkift. 

“Vi starter altid med at tjekke speeder og bremse”, understregede hun som noget af det første. Og da det handlede om versader og traversader, kom hun igen ind på vigtigheden af at kunne veksle hestens tempo:

Pointen er altså, at hjørnet er godt at bruge til at mærke efter, om man har sin hest dér, hvor den skal være. Kan man ikke ride den frem og tilbage i tempo i hjørnet, så skal man arbejde mere med det, inden man går skridtet videre i træningen.

Kan man sine temposkift, så kan man også gøre sine traversader og versader flottere”.

I den forbindelse fortalte hun, hvor vigtigt det er, at man bruger sin vægt til at få hesten til at vente, og at man lader en spændt hest gå i en dyb ramme med næsen en smule foran lod for at få den til at slappe af. Har man en hest, som naturligt går meget højt i nakken, så skal man forsøge at få den ned i en mere behagelig “ikke-konkurrenceholdning”, forklarede hun. Simpelthen, fordi det er for hårdt for hesten.

Den famøse strop

Det var nok ikke første gang, at store dele af publikum stiftede bekendtskab med den famøse strop foran på sadlen, som Cathrine undervejs rådede de to elever til at tage fat i. Cathrine bruger også selv stroppen i sin træning – et tip hun har lært af Kyra Kyrklund, forklarede hun.

Ifølge Cathrine går tricket ud på følgende to ting: Når rytteren holder i stroppen samtidig med at have fat i tøjlen, så kan rytteren ikke komme til at holde hånden for højt – noget, Cathrine straks indrømmede selv at have en tendens til. Derudover kan rytteren bruge stroppen til at holde bedre igen, hvis hesten er stærk. Man behøver dog ikke at tage fat i stroppen med begge hænder: “Brug venstre side af stroppen til at holde hesten på plads til venstre og omvendt”, fortalte Cathrine til publikum.

Rid ind i tunellen

Som det næste forsøgte Cathrine på humoristisk vis at genkalde den oplevelse, som hun engang havde med sin træner, Prinsesse Nathalie. Her skulle Cathrine lære at ligeudrette en af sine heste i et changement. “Rid ind i tunellen, sagde hun”, grinte Cathrine, da hun skulle forklare, at hun i første omgang slet ikke forstod, hvilken tunnel, Nathalie talte om. Og så fortalte hun, at Nathalie selvfølgelig havde ment en “usynlig tunnel”, som hun blot skulle forestille sig at ride ind i, når hun skulle få hesten til at changere lige. På den måde kan man bedre fokusere på at ligeudrette hesten, var Cathrines pointe.

Om der kommer en
lille fejl, gør ikke noget

I det hele taget var Cathrine Dufours clinic fyldt med lune undertoner, som fik publikum til at trække på smilebåndet – og ofte kunne de heller ikke skjule deres latter. “Ej, kom nu Bosen”, sagde Cathrine med en forstående og letgrinende tone, da Bohemian ikke lige gjorde som hun forsøgte at fortælle ham. Til gengæld fik han masser af ros, da det lykkedes. Netop det lægger sig op af en pointe som også var vigtig for Cathrine at få med:

Om der kommer en lille fejl – det gør overhovedet ikke noget”.

TRÆNINGSTIPS

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

Man skal tænke på at dumpe ned bag sadlen – næsten trække sig selv ned bag ved hesten”, forklarede hun.

Tag hovedet, klik det af, og
så om på bagbenene med det

Som da Cathrine gengav anekdoten fra dengang, Prinsesse Nathalie forsøgte at lære hende at “ride igennem tunellen”, fik også en anden historie latteren frem hos publikum. 

Det handlede om dengang, hvor Nathalie sagde til Cathrine: “Tag hovedet, klik det af, og så om på bagparten med det!”. Selvom det lyder skørt, så er pointen ganske god; for at få hesten til at sætte sig på sin bagpart skal rytteren forestille sig at tage hestens hoved og sætte det om på bagparten. Med andre ord skal der stærkeste kontakt mellem hest og rytter sidde bagtil og ikke fortil. I den forbindelse understregede Cathrine meget billedligt, hvor vigtigt det er at bruge sin vægt rigtigt: 


Læg ud med en “kedelig form”

Da Bohemian til publikums store begejstring kom på banen og Cathrine nu selv sad i sadlen, kunne hun vise, hvordan hun opvarmer sine heste. Egentlig arbejder hun bare med dem i en “kedelig form”, som hun selv formulerede det, og med en masse overgange. Det vigtigste mål er at få hesten til at slappe af, for selvom hendes heste er nogle friske fyre, så skal de rides frem, fastlog hun. De er ivrige og vil gerne arbejde, så derfor kan man ikke bare holde dem igen. Derfor viste Cathrine, hvordan temposkift – endnu engang – er et rigtig godt redskab til at gøre hesten smidig og til at opnå fokus og kontrol.


Brug væggen til at støtte hesten op af

Med lune i stemmen fortalte Cathrine, at Bohemian er lidt af en “slingrefyr”. Med det mente hun, at han har svært ved at holde sin overlinje lige i changementerne. Først demonstrerede hun, hvordan hans changementer ser ud på det hun kaldte “kvartlinjen”, altså sporet imellem banens yderkant og midterlinjen. Her kunne publikum tydeligt se, hvordan Bohemian har det med at slå bagparten ud i sine galopskift. Derfor fortalte Cathrine, at man ikke skal være bange for at bruge væggen som støtte i begyndelsen. Det gælder ikke kun i forhold til changementer, men også i forhold til for eksempel versader og traversader, tilføjede hun.

Skridt har mange gear

“Den har mega mange gear. Der må gerne være 49 gear!”, sagde Cathrine, da emnet faldt på arbejdet med skridt. En hest har altså ikke bare tre gangarter; den skal også kunne bevæge sig i flere forskellige “gear” inden for hver. Sanne Svendsen og hoppen Hannah Montana demonstrerede, imens Cathrine endnu engang bragte vigtigheden af temposkift på banen – i bogstaveligste forstand.

Det kan være svært at arbejde med temposkift i skridt, hvis hesten ikke er afslappet. Derfor spurgte en rytter fra publikum ind til, hvordan man kan forbedre sin hests takt, når den er lidt for ivrig. Her var svaret helt klart:


Det (utakterne, red.) kommer fra spændinger. Det er nemmest at øve en taktfast skridt på buet spor”,

forklarede Cathrine og tilføjede, at det også kan gøre hesten mere afspændt og gavne taktfastheden at lade den skridte over bomme. Så selvom arbejdet med hestens forskellige “gear” kræver, at den er afslappet, så er arbejdet med temposkiftene også med til at gøre hesten mindre spændt. Gennem Cathrines clinic blev det ganske tydeligt, at de to ting hænger helt tæt sammen.


Det er sjældent perfekt

Det nok allervigtigste råd fra Cathrine gik på, at tingene langt fra altid er perfekte. Undervejs formåede Cathrine at grine frem for at lade sig irritere, når “Bosen”, som hun kaldte Bohemian flere gange, ikke lige gjorde som ønsket. Det kom for eksempel til udtryk, da hun skulle have ham frem i passage. Her forklarede hun:


Det er meget sjældent, at vi laver den perfekte passage. Det er måske dén, der ryger på Instagram”,

… hvorefter hun fastslog, at hendes passagearbejde langt fra altid er ligesom den, man ser, når hun er inde foran dommerne.

I den forbindelse kunne Cathrine ikke lade være med at italesætte sin træner, Prinsesse Nathalies, tilstedeværelse: “Jeg kigger lige ud på Nathalie for at se, om det er ok – hun nikker”, sagde Cathrine med et glimt i øjet. Selvom Nathalie stod lige på den anden side af hegnet, var Cathrine slet ikke bange for at lave fejl. Det er netop fejlene, du lærer af, og som i sidste ende gør dig til en endnu bedre rytter. 

Dén holdning er vi ikke i tvivl om, at Cathrine og Nathalie – og helt sikkert mange andre dygtige ryttere – er helt enige i.


Swipe til næste artikel
Mette Mannseth & Nils Christian Larsen

Hillerød Horse Show | Tlf 22136152 | Email: po@hillerodhorseshow.dk

Annonce

Annonce

Annonce

Cathrine Dufours 

TRÆNINGSTIPS

Annonce

Først et tilbageblik    

Oplevede du Cathrine Dufours clininc under Hingstekåringen i Herning? Her giver vi dig et tilbageblik på Cathrines bedste råd.  Clinicen var helt udsolgt – og med god grund. Med sine grundprincipper og humoristiske sans var Cathrine på publikums niveau og bar dem nænsomt med sig hele vejen igennem. Som Cathrine selv udtrykte det: “Det bliver ikke noget fancy pancy – bare ren A-B-C-arbejde” og understregede i øvrigt at hun jo bare “er en helt almindelig pige fra Roskilde med mudder på støvlerne og beskidte ridebukser”.

Publikum fik lov til at stille masser af spørgsmål undervejs, og da én spurgte om noget, som Cathrine mente ville være lettest at vise på Bohemian, ventede hun med at svare på det, men tog det frem som det første, da Bohemian kom på banen. Med andre ord var det virkelig vigtigt for Cathrine, at publikum gik derfra med en håndfuld gode tips i hænderne, som tog udgangspunkt i deres egne udfordringer.

Man skal ride sine hjørner

Først var det de to elever, Kristian Würtz Green og Sanne Svendsen, der under Cathrines vejledning kunne vise grundprincipperne frem. Kristian og hans hest, Bøgegårdens Santiago, var den første på banen. Her lagde Cathrine ud med at fortælle, hvor vigtigt det er, at man bruger sin ridning i hjørnerne til noget. “Man skal kunne ride sine hjørner”, understregede hun og fortsatte:

Hver gang jeg rammer et hjørne, vil jeg være sikker på, at jeg kan styre tempoet. Man skal kunne genvinde kontrollen i hjørnet”.

Pointen er altså, at hjørnet er godt at bruge til at mærke efter, om man har sin hest dér, hvor den skal være. Kan man ikke ride den frem og tilbage i tempo i hjørnet, så skal man arbejde mere med det, inden man går skridtet videre i træningen.

Annonce

Start altid med at
tjekke speeder og bremse

Flere gange i løbet af clinic’en vendte Cathrine tilbage til temaet om temposkift. 

“Vi starter altid med at tjekke speeder og bremse”, understregede hun som noget af det første. Og da det handlede om versader og traversader, kom hun igen ind på vigtigheden af at kunne veksle hestens tempo:

Kan man sine temposkift, så kan man også gøre sine traversader og versader flottere”.

I den forbindelse fortalte hun, hvor vigtigt det er, at man bruger sin vægt til at få hesten til at vente, og at man lader en spændt hest gå i en dyb ramme med næsen en smule foran lod for at få den til at slappe af. Har man en hest, som naturligt går meget højt i nakken, så skal man forsøge at få den ned i en mere behagelig “ikke-konkurrenceholdning”, forklarede hun. Simpelthen, fordi det er for hårdt for hesten.

Annonce

Den famøse strop

Det var nok ikke første gang, at store dele af publikum stiftede bekendtskab med den famøse strop foran på sadlen, som Cathrine undervejs rådede de to elever til at tage fat i. Cathrine bruger også selv stroppen i sin træning – et tip hun har lært af Kyra Kyrklund, forklarede hun.

Ifølge Cathrine går tricket ud på følgende to ting: Når rytteren holder i stroppen samtidig med at have fat i tøjlen, så kan rytteren ikke komme til at holde hånden for højt – noget, Cathrine straks indrømmede selv at have en tendens til. Derudover kan rytteren bruge stroppen til at holde bedre igen, hvis hesten er stærk. Man behøver dog ikke at tage fat i stroppen med begge hænder: “Brug venstre side af stroppen til at holde hesten på plads til venstre og omvendt”, fortalte Cathrine til publikum.

Rid ind i tunellen

Som det næste forsøgte Cathrine på humoristisk vis at genkalde den oplevelse, som hun engang havde med sin træner, Prinsesse Nathalie. Her skulle Cathrine lære at ligeudrette en af sine heste i et changement. “Rid ind i tunellen, sagde hun”, grinte Cathrine, da hun skulle forklare, at hun i første omgang slet ikke forstod, hvilken tunnel, Nathalie talte om. Og så fortalte hun, at Nathalie selvfølgelig havde ment en “usynlig tunnel”, som hun blot skulle forestille sig at ride ind i, når hun skulle få hesten til at changere lige. På den måde kan man bedre fokusere på at ligeudrette hesten, var Cathrines pointe.

Annonce

Om der kommer en
lille fejl, gør ikke noget

I det hele taget var Cathrine Dufours clinic fyldt med lune undertoner, som fik publikum til at trække på smilebåndet – og ofte kunne de heller ikke skjule deres latter. “Ej, kom nu Bosen”, sagde Cathrine med en forstående og letgrinende tone, da Bohemian ikke lige gjorde som hun forsøgte at fortælle ham. Til gengæld fik han masser af ros, da det lykkedes. Netop det lægger sig op af en pointe som også var vigtig for Cathrine at få med:

Om der kommer en lille fejl – det gør overhovedet ikke noget”.

Annonce

Hillerød Horse Show | Tlf 22136152 | Email: po@hillerodhorseshow.dk

Swipe til næste artikel
Mette Mannseth & Nils Christian Larsen

Tag hovedet, klik det af, og
så om på bagbenene med det

Som da Cathrine gengav anekdoten fra dengang, Prinsesse Nathalie forsøgte at lære hende at “ride igennem tunellen”, fik også en anden historie latteren frem hos publikum. 

Det handlede om dengang, hvor Nathalie sagde til Cathrine: “Tag hovedet, klik det af, og så om på bagparten med det!”. Selvom det lyder skørt, så er pointen ganske god; for at få hesten til at sætte sig på sin bagpart skal rytteren forestille sig at tage hestens hoved og sætte det om på bagparten. Med andre ord skal der stærkeste kontakt mellem hest og rytter sidde bagtil og ikke fortil. I den forbindelse understregede Cathrine meget billedligt, hvor vigtigt det er at bruge sin vægt rigtigt: 


Man skal tænke på at dumpe ned bag sadlen – næsten trække sig selv ned bag ved hesten”, forklarede hun.

Annonce

Læg ud med en “kedelig form”

Da Bohemian til publikums store begejstring kom på banen og Cathrine nu selv sad i sadlen, kunne hun vise, hvordan hun opvarmer sine heste. Egentlig arbejder hun bare med dem i en “kedelig form”, som hun selv formulerede det, og med en masse overgange. Det vigtigste mål er at få hesten til at slappe af, for selvom hendes heste er nogle friske fyre, så skal de rides frem, fastlog hun. De er ivrige og vil gerne arbejde, så derfor kan man ikke bare holde dem igen. Derfor viste Cathrine, hvordan temposkift – endnu engang – er et rigtig godt redskab til at gøre hesten smidig og til at opnå fokus og kontrol.


Brug væggen til at støtte hesten op af

Med lune i stemmen fortalte Cathrine, at Bohemian er lidt af en “slingrefyr”. Med det mente hun, at han har svært ved at holde sin overlinje lige i changementerne. Først demonstrerede hun, hvordan hans changementer ser ud på det hun kaldte “kvartlinjen”, altså sporet imellem banens yderkant og midterlinjen. Her kunne publikum tydeligt se, hvordan Bohemian har det med at slå bagparten ud i sine galopskift. Derfor fortalte Cathrine, at man ikke skal være bange for at bruge væggen som støtte i begyndelsen. Det gælder ikke kun i forhold til changementer, men også i forhold til for eksempel versader og traversader, tilføjede hun.

Skridt har mange gear

“Den har mega mange gear. Der må gerne være 49 gear!”, sagde Cathrine, da emnet faldt på arbejdet med skridt. En hest har altså ikke bare tre gangarter; den skal også kunne bevæge sig i flere forskellige “gear” inden for hver. Sanne Svendsen og hoppen Hannah Montana demonstrerede, imens Cathrine endnu engang bragte vigtigheden af temposkift på banen – i bogstaveligste forstand.

Det kan være svært at arbejde med temposkift i skridt, hvis hesten ikke er afslappet. Derfor spurgte en rytter fra publikum ind til, hvordan man kan forbedre sin hests takt, når den er lidt for ivrig. Her var svaret helt klart:


Det (utakterne, red.) kommer fra spændinger. Det er nemmest at øve en taktfast skridt på buet spor”,

forklarede Cathrine og tilføjede, at det også kan gøre hesten mere afspændt og gavne taktfastheden at lade den skridte over bomme. Så selvom arbejdet med hestens forskellige “gear” kræver, at den er afslappet, så er arbejdet med temposkiftene også med til at gøre hesten mindre spændt. Gennem Cathrines clinic blev det ganske tydeligt, at de to ting hænger helt tæt sammen.


Annonce

Det er sjældent perfekt

Det nok allervigtigste råd fra Cathrine gik på, at tingene langt fra altid er perfekte. Undervejs formåede Cathrine at grine frem for at lade sig irritere, når “Bosen”, som hun kaldte Bohemian flere gange, ikke lige gjorde som ønsket. Det kom for eksempel til udtryk, da hun skulle have ham frem i passage. Her forklarede hun:


Det er meget sjældent, at vi laver den perfekte passage. Det er måske dén, der ryger på Instagram”,

… hvorefter hun fastslog, at hendes passagearbejde langt fra altid er ligesom den, man ser, når hun er inde foran dommerne.

I den forbindelse kunne Cathrine ikke lade være med at italesætte sin træner, Prinsesse Nathalies, tilstedeværelse: “Jeg kigger lige ud på Nathalie for at se, om det er ok – hun nikker”, sagde Cathrine med et glimt i øjet. Selvom Nathalie stod lige på den anden side af hegnet, var Cathrine slet ikke bange for at lave fejl. Det er netop fejlene, du lærer af, og som i sidste ende gør dig til en endnu bedre rytter. 

Dén holdning er vi ikke i tvivl om, at Cathrine og Nathalie – og helt sikkert mange andre dygtige ryttere – er helt enige i.


Annonce

Malgré Tout

Malgré Tout er navnet på Danmarks digitale medie for ryttere og mennesker med hestesport som passion og levevej. Vort medie er en kombination af website, jævnlige nyhedsbreve, vores gratis online magasin og app.
Fuld skærm